
DRUGI KONCERT: Samulnori Hanmac (Korea Południowa) | AD
-
MiejscePark Adama Mickiewicza w Poznaniu, ul. Fredy 7
-
Godzina g. 19
-
Data 21.06.2024
-
Cena wstęp z biletami na koncert w parku o g. 20 i karnetami
Samulnori Hanmac to koreański zespół perkusyjny składający się z pięciu młodych artystów(-ek). Nazwa grupy nawiązuje się do próby tworzenia współczesnych utworów, których korzenie wciąż silnie trzymają się tradycji. Kluczowe dla zespołu są ich innowacyjne kompozycje i świeży impuls.
Samulnori Hanmac został zwycięzcą konkursu Cheongchun Yeoljeon Chulsapyo Competition dla debiutujących artystów(-ek) koreańskiej muzyki tradycyjnej. Nagrodą główną był występ przed publicznością Festiwalu Ethno Port.
Współpraca z Fundacją NowPan i Noremu Machi.
Koncert z audiodeskrypcją na żywo.
Wstęp z biletem na koncert Khusugtun o g. 20.
bilety dostępne online i w Kasie CK ZAMEK
Uchem Smolucha
Samulnori Hanmac to młody zespół grający na instrumentarium tradycyjnie używanym w rytualnej muzyce p'ungmul kut. Wiąże się ona z powszechnym w Korei szamanizmem, czyli kultem „mu”, a instrumenty kojarzone są w niej ze zjawiskami pogodowymi. Mały gong kkwaenggwari to grzmot, większy gong jing – wiatr, klepsydrowy bęben janggu – deszcz, a bęben buk – chmury.
Samulnori Hanmac wchodzi w dialog z tradycją rozpoczętą w 1978 roku przez zespół Samul Nori, który poddał muzykę p'ungmul kut scenicznemu eksperymentowi. Na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych odniósł ogromny sukces i współpracował z wieloma muzykami jazzowymi, rockowymi i orkiestrami z całego świata.
Nazwa Samul Nori z czasem zaczęła
być stosowana jako nazwa gatunkowa, a tradycja gry na rytualnych koreańskich
instrumentach urosła do rangi jednej z kilku, obok japońskiego taiko, czy
chińskiego shifan, powszechnie rozpoznawalnych wirtuozowskich perkusyjnych
praktyk z Azji Wschodniej. Samulnori Hanmac odważnie i kreatywnie ją rozwija.
Łukasz Smoluch
_______________
#uchemSmolucha
Łukasz Smoluch jest muzykologiem i antropologiem kultury. Od lat fascynuje go muzyka australijskich Aborygenów,
tradycje polskich diaspor i kultura bębniarska Afryki Zachodniej. Prowadził
badania terenowe w Polsce, Ukrainie, Białorusi, Rosji, Brazylii, Turcji,
Australii i Gwinei. Przygląda się uważnie przemianom lokalnych kultur oraz
związkom muzyki z tożsamością, fotografuje i muzykuje. Jest współzałożycielem
zespołu „Pięć Stron Świata”. Pracuje w Instytucie Muzykologii na Uniwersytecie
im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
____________________
#opisujemy
Na fotografii widać grupę młodych ludzi ustawionych w rzędzie. Widok od kolan w górę. Jako pierwsza stoi młoda kobieta, za nią, lekko z boku, czterech młodych mężczyzn. Są ubrani jednakowo w czarne uniformy na krótki rękaw, z pasami w taliach i szerokimi szarfami przepasanymi przez ramiona. Spod spodu wystają kołnierzyki i długie rękawy w białym kolorze. Każda z osób ma na sobie białe, luźne spodnie.