Centrum Kultury Zamek

- strona główna

Haratago (Kraj Basków/Francja) | koncert Ethno Port

Lider zespołu, piosenkarz i perkusista Julen Achiary umieszcza pieśni przodków, pasterzy górskich z Kraju Basków w dźwiękach duduka, liry korbowej i violi da gamba. To wynik inspiracji spotkaniami z muzykami tureckimi i azerbejdżańskimi. Haratago eksperymentuje, odkrywa na nowo moc modalnych melodii, którymi są Basa Ahaide. Te „pieśni dzikiego świata” baskijskich pasterzy z Soule, wykonywane solo i a cappella to prawdziwe skarby. Muzycy kwartetu aranżowali je z myślą o Wschodzie i Kaukazie.

bilety dostępne online i w Kasie CK ZAMEK

Kup bilet BILET

Uchem Smolucha

Muzyka Basków, zamieszkujących pogranicze hiszpańsko-francuskie, to podobnie jak język i zwyczaje, bardzo silny element ich tożsamości. Dzięki pieśniom zachowanym w tradycji ustnej przedstawiciele tej jednej z najstarszych grup etnicznych w Europie mogą zajrzeć w głąb swojej historii. A sięga ona czasów jeszcze sprzed przybycia na kontynent Indoeuropejczyków.
Haratago to grupa muzyków, którzy odbywają tę właśnie podróż do przeszłości. Robią to uważnie i cierpliwie. Czerpią z repertuaru archaicznych pieśni z gatunku Basa Ahaide, zachowanych w społecznościach pasterzy z szerokich dolin Zachodnich Pirenejów i dają im drugie, tym razem sceniczne, życie.

Opowieść snuta przez artystów z Hartago jest niezwykle zajmująca. Być może dzieje się tak dlatego, że znaleźli oni bardzo spójny styl, który jednocześnie dociera do sedna pasterskich pieśni i tłumaczy go na instrumentalny język. Dużo w nim głębokiego burdonu basowej violi da gamba, liry korbowej i niezwykłej cytry ttun-ttun.

Łukasz Smoluch

Muzyka Basków, zamieszkujących pogranicze hiszpańsko-francuskie, to podobnie jak język i zwyczaje, bardzo silny element ich tożsamości. Dzięki pieśniom zachowanym w tradycji ustnej przedstawiciele tej jednej z najstarszych grup etnicznych w Europie mogą zajrzeć w głąb swojej historii. A sięga ona czasów jeszcze sprzed przybycia Indoeuropejczyków na kontynent.

Haratago to grupa muzyków, którzy odbywają tę właśnie podróż do przeszłości. Robią to uważnie i cierpliwie. Czerpią z repertuaru archaicznych pieśni z gatunku Basa Ahaide, zachowanych w społecznościach pasterzy z szerokich dolin Zachodnich Pirenejów i dają im drugie, tym razem sceniczne, życie.

Opowieść snuta przez artystów z Hartago jest niezwykle zajmująca. Być może dzieje się tak dlatego, że znaleźli oni bardzo spójny styl, który jednocześnie dociera do sedna pasterskich pieśni i tłumaczy go na instrumentalny język. Dużo w nim głębokiego burdonu basowej violi da gamba, liry korbowej i niezwykłej cytry ttun-ttun.

Łukasz Smoluch
________
#uchemSmolucha

Łukasz Smoluch jest muzykologiem i antropologiem kultury. Od lat fascynuje go muzyka australijskich Aborygenów, tradycje polskich diaspor i kultura bębniarska Afryki Zachodniej. Prowadził badania terenowe w Polsce, Ukrainie, Białorusi, Rosji, Brazylii, Turcji, Australii i Gwinei. Przygląda się uważnie przemianom lokalnych kultur oraz związkom muzyki z tożsamością, fotografuje i muzykuje. Jest współzałożycielem zespołu „Pięć Stron Świata”. Pracuje w Instytucie Muzykologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

_________________

AUDIODESKRYPCJA
#opisujemy

Czterech mężczyzn stoi na trawie, w tle drzewa. Trzymają instrumenty. Trzech z nich patrzy w jedną stronę, muzyk z wiolonczelą odwrócony jest w przeciwną. Fotografia utrzymana jest w jasnej, lekko różowej barwie.



koncerty

Data
Kategorie
Uczestnicy
Ładowanie

organizatorzy

finansowanie

patroni medialni

Ta strona korzysta z plików cookie

Aby pozostawić tylko niezbędne cookie lub dostosować zgody na cookie analityczne lub marketingowe (które nie są niezbędne), dokonaj wyboru poniżej i kliknij "Zezwól na wybrane" Sprawdź Politykę prywatności aby uzyskać więcej informacji.