
Banda Comunale (Niemcy)
Banda Comunale – muzyczny kolektyw z Drezna, który od dwóch dekad udowadnia, że trąbka i saksofon mogą być potężniejszymi narzędziami niż nienawiść. Ich brzmienie czerpie bez skrępowania z muzyki kryzysowych regionów świata – od Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu, po Bałkany, Kolumbię i Europę Wschodnią – tworząc żywiołowy miks dźwięków o globalnym sercu i lokalnym zaangażowaniu.
Podczas koncertu w Zamku usłyszymy siłę Banda Comunale – projektu, który narodził się w odpowiedzi na falę ksenofobii i marsze PEGIDA w Saksonii. Zespół rozrósł się do niemal 20 osób z Niemiec, Syrii, Palestyny, Iraku, Brazylii, Włoch, Polski i innych krajów. Grają razem, by burzyć mury. Ich koncert to święto integracji, solidarności i odwagi bycia razem – niezależnie od języka, pochodzenia czy historii.
Wspólne muzykowanie to dla nich narzędzie oporu, edukacji i zmiany społecznej. Nagrody, festiwale i współprace z gwiazdami, takimi jak Sting czy Yo-Yo Ma są ważne – ale ważniejsze są występy w miejscowościach dotkniętych wykluczeniem i nietolerancją. Banda Comunale to nie tylko zespół – to manifest, że muzyka może zmieniać świat.
Podczas koncertu w Zamku usłyszymy siłę Banda Comunale – projektu, który narodził się w odpowiedzi na falę ksenofobii i marsze PEGIDA w Saksonii. Zespół rozrósł się do niemal 20 osób z Niemiec, Syrii, Palestyny, Iraku, Brazylii, Włoch, Polski i innych krajów. Grają razem, by burzyć mury. Ich koncert to święto integracji, solidarności i odwagi bycia razem – niezależnie od języka, pochodzenia czy historii.
Wspólne muzykowanie to dla nich narzędzie oporu, edukacji i zmiany społecznej. Nagrody, festiwale i współprace z gwiazdami, takimi jak Sting czy Yo-Yo Ma są ważne – ale ważniejsze są występy w miejscowościach dotkniętych wykluczeniem i nietolerancją. Banda Comunale to nie tylko zespół – to manifest, że muzyka może zmieniać świat.
#uchemSmolucha
czyli słów kilka od naszego eksperta
Banda Comunale to zwinne fikołki bałkańskich trąbek, liryka klezmerskich melodii i kolumbijska cumbia stopione w szalonym brassbandowym formacie. To niecodzienne, ale prawdziwe i bezpretensjonalne spotkanie muzyków z całego świata, których połączyła wspólna sprawa.
Ten wielokulturowy kolektyw powstał w 2001 roku w reakcji na organizowane w Dreźnie marsze neonazistów. Radość ze wspólnego muzykowania ponad podziałami okazała się świetnym antidotum na ponury świat agresji i ksenofobii. Do zespołu z czasem dołączali kolejni muzycy, a dziś tworzy go już dwudziestka artystek i artystów z Niemiec, Syrii, Palestyny, Szkocji, Brazylii, Włoch, Rosji, Polski i Iraku.
Członkowie Banda Comunale zarażają swoim optymizmem nie tylko podczas koncertów. Ich różnorodny język muzyczny stał się doskonałym narzędziem integracji. Zespół prowadzi projekty edukacji muzycznej z dziećmi i młodzieżą w saksońskich szkołach oraz nieletnimi uchodźcami pod auspicjami Integrative Measures Saxony i Ausländerrat Dresden.
Banda Comunale to zwinne fikołki bałkańskich trąbek, liryka klezmerskich melodii i kolumbijska cumbia stopione w szalonym brassbandowym formacie. To niecodzienne, ale prawdziwe i bezpretensjonalne spotkanie muzyków z całego świata, których połączyła wspólna sprawa.
Ten wielokulturowy kolektyw powstał w 2001 roku w reakcji na organizowane w Dreźnie marsze neonazistów. Radość ze wspólnego muzykowania ponad podziałami okazała się świetnym antidotum na ponury świat agresji i ksenofobii. Do zespołu z czasem dołączali kolejni muzycy, a dziś tworzy go już dwudziestka artystek i artystów z Niemiec, Syrii, Palestyny, Szkocji, Brazylii, Włoch, Rosji, Polski i Iraku.
Członkowie Banda Comunale zarażają swoim optymizmem nie tylko podczas koncertów. Ich różnorodny język muzyczny stał się doskonałym narzędziem integracji. Zespół prowadzi projekty edukacji muzycznej z dziećmi i młodzieżą w saksońskich szkołach oraz nieletnimi uchodźcami pod auspicjami Integrative Measures Saxony i Ausländerrat Dresden.
ŁUKASZ SMOLUCH
Jest muzykologiem i antropologiem kultury. Od lat fascynuje go muzyka
australijskich Aborygenów, tradycje polskich diaspor i kultura
bębniarska Afryki Zachodniej. Prowadził badania terenowe w Polsce,
Ukrainie, Białorusi, Rosji, Brazylii, Turcji, Australii i Gwinei.
Przygląda się uważnie przemianom lokalnych kultur oraz związkom muzyki
z tożsamością, fotografuje i muzykuje. Jest współzałożycielem zespołu
„Pięć Stron Świata”. Pracuje w Instytucie Muzykologii na Uniwersytecie
im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.