Centrum Kultury Zamek

- strona główna

8 Pipers for Philip Glass (Francja/Bretania)

Projekt muzyczny „8 Pipers for Philip Glass” pod przewodnictwem artystycznym francuskiego wirtuoza Erwana Keraveca będzie pierwszą częścią koncertu otwarcia tegorocznej edycji Festiwalu Ethno Port. Ośmiu instrumentalistów dętych zaprezentuje dzieło inspirowane twórczością Philipa Glassa, mistrza muzycznego minimalizmu, eksplorując granice między tradycją a współczesnością.

To przedsięwzięcie przenosi muzykę amerykańskiego minimalizmu w świat brzmienia dud, redefiniując ich możliwości i miejsce w muzyce współczesnej. Artyści podczas koncertów przechodzą od tradycyjnych bretońskich melodii tanecznych do rytmicznych, powtarzających się dźwięków, które tworzą wciągającą i hipnotyzującą atmosferę.

Podczas tego występu możesz spodziewać się bogatej palety dźwięków i niezwykłej interakcji pomiędzy instrumentami, które raz brzmią jak klasyczny dudziarski duet, a raz jak precyzyjnie zsynchronizowany organizm dźwiękowy.

#UchemSmolucha

czyli słów kilka od naszego eksperta:

Nawet wówczas, gdy jego muzyka była już grana w prestiżowych salach koncertowych, pracował jako nowojorski taksówkarz i hydraulik. Jak sam mówił, nie chciał, aby jego życie zależało od opinii krytyków. Zawsze działał pod prąd, a jego styl zrewolucjonizował muzykę współczesną. Mowa o ojcu muzycznego minimalizmu – Philipie Glassie.

Jego twórczością inspiruje się wielu artystów, najczęściej, podobnie jak sam Glass, porzucających wydeptane ścieżki i wytyczających nowe podejścia do eksploracji świata dźwięków. Należy do nich bez wątpienia Erwan Keravec. Ten bretoński instrumentalista, kompozytor i improwizator przez pryzmat estetyki minimalizmu spojrzał na bliską mu muzykę tradycyjną.

W projekcie 8 Pipers for Philip Glass Keravec dokonuje śmiałego przetworzenia tanecznych melodii z Bretanii. Ich świeże interpretacje wykonywane są przez ośmiu instrumentalistów na bretońskich szałamajach (bombardach) oraz różniących się rozmiarem i pochodzeniem dudach – archaicznych biniou bihan oraz zapożyczonych ze Szkocji biniou bras.

ŁUKASZ SMOLUCH

Jest muzykologiem i antropologiem kultury. Od lat fascynuje go muzyka australijskich Aborygenów, tradycje polskich diaspor i kultura bębniarska Afryki Zachodniej. Prowadził badania terenowe w Polsce, Ukrainie, Białorusi, Rosji, Brazylii, Turcji, Australii i Gwinei. Przygląda się uważnie przemianom lokalnych kultur oraz związkom muzyki z tożsamością, fotografuje i muzykuje. Jest współzałożycielem zespołu „Pięć Stron Świata”. Pracuje w Instytucie Muzykologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

---------------------------------

TEKST ALTERNATYWNY 

Na scenie stoi siedem osób ubranych w jasnoniebieskie stroje. Grają na różnych instrumentach dętych, takich jak klarnety, dudy i inne tradycyjne instrumenty. Tło stanowi drewniana ściana z pionowymi panelami. W górnym rogu widnieje logo „ETHNO PORT”.

Artyści i Artystki

Ta strona korzysta z plików cookie

Aby pozostawić tylko niezbędne cookie lub dostosować zgody na cookie analityczne lub marketingowe (które nie są niezbędne), dokonaj wyboru poniżej i kliknij "Zezwól na wybrane" Sprawdź Politykę prywatności aby uzyskać więcej informacji.