
Tęgie Chłopy (Polska)
Kapela Tęgie Chłopy kontynuuje tradycje muzyki tanecznej Kielecczyzny w jej autentycznej i niestylizowanej formie. Repertuarem i instrumentarium nawiązuje do tradycyjnych kapel muzykujących dawniej na weselach i wiejskich zabawach w okolicach Łagowa i Opatowa.
Tęgie Chłopy chcą grać do tańca tak, żeby „sufit się podnosił”. W „podnoszeniu” sufitu ewidentnie pomaga obecność mocnej sekcji dętej – trąbki, klarnetu i tuby.
Starając się dotrzeć do najstarszego repertuaru Kielecczyzny, członkowie(-kinie) kapeli przejechali(-ły) setki kilometrów w poszukiwaniu muzykantów i śpiewaczek tego regionu. W czerwcu dotrą do Poznania i pograją na ethnoportowej potańcówce.
KONCERT/POTAŃCÓWKA
Czwartek, 20.06, g. 23, Dziedziniec Zamkowy
*Potańcówka składa się z dwóch koncertów (Tęgie Chłopy i Serbska Reja o g. 23). Na te dwa występy obowiązuje jeden bilet.
Uchem Smolucha
W skład Tęgich Chłopów, nazywanych czasem superkapelą polskiej muzyki tradycyjnej, wchodzą artystki i artyści, którzy z niejednego wiejskiego pieca chleb jedli i niejedno wesele ograli. Na scenie w takim formacie zadebiutowali wiele lat temu podczas festynu w Opatowie, zachęceni przez swego mistrza – klarnecistę Stanisława Witkowskiego.
Członkowie i członkinie grupy to niezwykle charyzmatyczni muzycy i edukatorzy, wieloletni organizatorzy Taboru Domu Tańca w Sędku koło Łagowa. Kontynuują tradycję muzyki regionu kieleckiego, granej w wersji in crudo, czyli „na surowo”. W ich repertuarze znajdziemy zarówno stare trójmiarowe „światówki”, inaczej „chłopy” właśnie, jak i nowsze tanga oraz fokstroty.
Zamaszyste kieleckie melodie wykonywane przez zespół
pochodzą przede wszystkim z własnych badań terenowych oraz archiwów
fonograficznych. Wprowadzone na nowo do muzycznego krwiobiegu, pełne ikry,
wykonane z żarem i żartem, porywają do tańca nawet najbardziej opornych.
Łukasz Smoluch
________
#uchemSmolucha
Łukasz Smoluch jest muzykologiem i antropologiem kultury. Od lat fascynuje go muzyka australijskich Aborygenów, tradycje polskich diaspor i kultura bębniarska Afryki Zachodniej. Prowadził badania terenowe w Polsce, Ukrainie, Białorusi, Rosji, Brazylii, Turcji, Australii i Gwinei. Przygląda się uważnie przemianom lokalnych kultur oraz związkom muzyki z tożsamością, fotografuje i muzykuje. Jest współzałożycielem zespołu „Pięć Stron Świata”. Pracuje w Instytucie Muzykologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
______________________
AUDIODESKRYPCJA
#opisujemy
Na polanie stoi grupa ludzi. Patrzą w różnych kierunkach, większość szeroko się uśmiecha i patrzy w obiektyw. Kobiety i mężczyźni ustawili się różnych pozach, trzymają instrumenty dęte, trąbkę, tubę, widać także baraban, skrzypce, akordeon. Jeden z mężczyzn podrzuca do góry kaszkiet. Nad nimi błękitne niebo.