Centrum Kultury Zamek

- strona główna

Pandit Deobrat Mishra (Indie)

Podczas 17. Festiwalu Ethno Port usłyszycie wirtuoza instrumentów sitar i surbahar, który jest jednym z czołowych indyjskich ambasadorów kultury naszych czasów – Deobrata Mishrę.

Muzyka Deobrata Mishry wyróżnia się energicznym i innowacyjnym stylem, wrażliwością, melodyjnością i złożonością rytmów.

Reprezentuje jedenaste pokolenie tradycji muzycznej Benares Gharana. Pochodzi z rodziny znanego tablisty Pandita Baiju Mishry z Benaresu i sam zaczął grać na tabli (para membranofonowych – kociołków) jako małe dziecko. W wieku pięciu lat rozpoczął naukę muzyki wokalnej, rok później grał już też na sitarze, tradycyjnym indyjsko-perskim instrumencie strunowym. Po sześciu miesiącach dał swój pierwszy publiczny występ.

 

Artysta koncertuje w Europie od 1994 roku, jako członek takich zespołów jak: India Meets Europe (Luksemburg), Indo European Music Ensemble (Włochy), Trio Benares (Niemcy), Embryo z (Niemcy), Open Strings (Austria) oraz Soul of Benares (Indie). Wraz z członkami rodziny tworzy zespół „Music of Benares”, który co roku odbywa tournée po całym świecie.


KONCERT:

Sobota, 22.06, g. 18, Dziedziniec Zamkowy


KUP BILET


Uchem Smolucha

Gładki dźwięk sitaru wspina się mozolnie po stabilnych stopniach ragi, pozycjonuje bezustannie w obszarze nakreślonym przez metaliczny burdon, opada za chwilę szybko, jakby strącony ze stromego zbocza. Znajduje jednak oparcie w leniwym pulsie perkusji. Melodia wznosi się i opada, zagęszcza i rozcieńcza, jest w ciągłym, nieprzewidywalnym do końca ruchu.

Wyrazistość formy, wszechstronność i techniczna innowacyjność to cechy stylu Benares gharānā, który ponad dwieście lat temu stworzył legendarny tablista Pandit Ram Sahai. Grający na sitarze Deobrat Mishra oraz jego siostrzeniec, mistrz tabli, Prashant Mishra, podążają ścieżką tradycji Benares i twórczo ją rozwijają.

Rodzinny duet reprezentuje muzykę hindustańską, przynależną północnej części Półwyspu Indyjskiego, ewoluującą od prawie tysiąca lat, niemal niezależnie od muzyki karnatyckiej, dominującej głównie na południu Indii. Tradycje te różnią się między innymi instrumentarium, stylami improwizacji – bardziej obecnej na północy – a także formami kompozycji.

Łukasz Smoluch
________
#uchemSmolucha

Łukasz Smoluch jest muzykologiem i antropologiem kultury. Od lat fascynuje go muzyka australijskich Aborygenów, tradycje polskich diaspor i kultura bębniarska Afryki Zachodniej. Prowadził badania terenowe w Polsce, Ukrainie, Białorusi, Rosji, Brazylii, Turcji, Australii i Gwinei. Przygląda się uważnie przemianom lokalnych kultur oraz związkom muzyki z tożsamością, fotografuje i muzykuje. Jest współzałożycielem zespołu „Pięć Stron Świata”. Pracuje w Instytucie Muzykologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

__________________________

AUDIODESKRYPCJA
#opisujemy

Na środku fotografii jest muzyk ubrany w pomarańczowy strój. Uderza rękoma w tablę, czyli dwa bębny stojące przed nim. Jeden jest większy, drugi mniejszy. Mężczyzna znajduje się w jasnym pomieszczeniu, siedzi na czerwonym ozdobnym dywanie, za nim na ścianie widnieje mozaika i obraz.

Artystki i Artyści

Organizatorzy

Finansowanie

Patroni medialni

Ta strona korzysta z plików cookie

Aby pozostawić tylko niezbędne cookie lub dostosować zgody na cookie analityczne lub marketingowe (które nie są niezbędne), dokonaj wyboru poniżej i kliknij "Zezwól na wybrane" Sprawdź Politykę prywatności aby uzyskać więcej informacji.