Centrum Kultury Zamek

- strona główna

Program

Była to jedenasta edycja festiwalu prezentującego muzykę wywodzącą się z tradycji kulturowej wybranych regionów świata. Aktywność sceniczna i fonograficzna artystów przypisywana jest do kategorii world music, etno lub folk. Zaprezentowaliśmy zarówno artystów kultywujących tradycję i najwybitniejsze osiągnięcia dziedzictwa polskiej i światowej kultury muzycznej, jak i tych, których projekty, stosując oryginalne środki artystycznej ekspresji, kreują nowe wartości.

Po raz kolejny przygotowaliśmy różnorodny program festiwalu, stawiając na jakość, wartość artystyczną i potencjał poznawczy proponowanych wydarzeń. Tegoroczna kompozycja programowa okazała się szczególnie wysublimowana, nieoczywista i wymagająca. Znamy jednak świetnie naszą publiczność i wiedzieliśmy, że bez obaw możemy zaproponować ambitny zestaw niezwykłych wykonawców, którzy z powodzeniem podbiją serca słuchaczy.

Ethno Port Festival jest wydarzeniem interdyscyplinarnym. Oprócz 14 koncertów odbyły się warsztaty, performanse, potańcówka, projekcje filmowe, zajęcia dla dzieci i młodzieży oraz spotkania. Motywem przewodnim tegorocznej edycji było hasło „Wsłuchaj się w świat”. Ponownie chcieliśmy skłonić uczestników festiwalu do refleksji nad koniecznością oraz sposobami niesienia pomocy ludziom dotkniętym wojnami, głodem i przemocą.

Koncerty

7.06. (CZWARTEK)
koncert otwarcia
A Filetta & Fadia Tomb El-Hage (Francja / Liban) – g. 19, Sala Wielka
Potańcówka (Krzikopa, Hałasy, Rube Świnÿe)
– g. 21, Dziedziniec Zamkowy

8.06. (PIĄTEK)

WoWaKin (Polska) – g. 17, Sala Wielka
Selamnesh & Badume's Band (Etiopia / Francja) – g. 18.30, Scena na Trawie
Muzsikás (Węgry) – g. 20.30, Sala Wielka
Dimitris Mystakidis (Grecja) – g. 22.30, Dziedziniec Zamkowy
Klub festiwalowy: DJ TADZIK – g. 24, Dziedziniec Zamkowy

9.06. (SOBOTA)
Mariana Sadovska
(Ukraina) – g. 16, Sala Wielka
Cüneyt Sepetçi & Orchestra Dolapdere (Turcja) – g. 17.30, Dziedziniec Zamkowy
Violons Barbares (Francja / Mongolia / Bułgaria) – g. 19.30, Scena na Trawie
Gulaza (Izrael) – g. 21.30, Dziedziniec Zamkowy
Ifriqiyya Electrique (Tunezja / Francja) – g. 23.30, Sala Wielka
Klub festiwalowy:
DJEMPE – g. 24, Dziedziniec Zamkowy

10.06. (NIEDZIELA)
Teresa Mirga i Kałe Bała
(Polska) – g. 16, Sala Wielka
Baraji
(Korea Płd.) – g. 17.30, Dziedziniec Zamkowy

47Soul
(Palestyna / Jordania) – g. 19.30, Scena na Trawie

Sirventés
(Francja) – g. 21.30, Dziedziniec Zamkowy

Klub festiwalowy:
DJZiSA – g. 23, Dziedziniec Zamkowy

Wsłuchaj się w świat

Dwa spotkania połączone z projekcjami filmowymi poświęcone ważnym zjawiskom w otaczającym nas świecie

KOREA NA ETHNO PORCIE

9.06. (SOBOTA) g. 12–15, Kino Pałacowe
wstęp wolny

Dzięki współpracy z Korean Arts Management Service wyjątkowo mocno zaznaczyliśmy w tym roku obecność Korei Południowej – kraju kontrastów, w którym harmonijnie łączą się nowoczesne technologie oraz bogactwo tradycji, co jest szczególnie widoczne w muzyce i kinematografii. W ramach sobotniego spotkania z kulturą Korei w Kinie Pałacowym odbyła się projekcja filmu dokumentalnego
__ „Intangible Asset No. 82, reż. Emma Franz (Australia, Japonia, 2008, 90’).

Film opowiada historię cenionego australijskiego perkusisty jazzowego, który wyrusza w podróż, żeby odnaleźć nieuchwytnego południowokoreańskiego szamana i muzycznego mistrza-geniusza. Podróż ta przemienia się w rytuał przejścia poprzez spotkania z ujmującymi i egzotycznymi postaciami. Muzyk pokonuje kulturowe bariery i walczy z upływem czasu, by ostatecznie u kresu podróży spotkać mistrza zaledwie na parę dni przed jego śmiercią. Jest to film drogi, filozoficzna rozprawa i pokaz fascynującej sztuki muzyków, których nie sposób spotkać poza Koreą. Jest to także hołd złożony uniwersalnemu językowi muzyki. Film w języku angielskim.

Po projekcji odbyło się spotkanie z artystami z zespołu Baraji, którzy opowiedzieli o swojej muzyce i inspiracjach. Muzycy przedstawili specyfikę instrumentów i technik wokalnych, które w pełnym wymiarze wybrzmiały podczas ich niedzielnego koncertu na Dziedzińcu Zamkowym.
Spotkanie poprowadził Marcin Krasnowolski filmoznawca, dziennikarz freelancer, miłośnik i badacz kina azjatyckiego, przede wszystkim południowokoreańskiego. Krasnowolski jest członkiem rady programowej warszawskiego Korean Film Festival.

10.06. (NIEDZIELA) g. 12, Scena Nowa
10.06. (NIEDZIELA) g. 15, Scena Nowa

Dopełnieniem sobotniego spotkania były również dwa niedzielne koncerty Hee-moon Lee Company. Wstęp dla posiadaczy karnetów festiwalowych, którzy odebrali bezpłatne wejściówki (ilość miejsc ograniczona).


UPADEK ALEPPO

10.06. (NIEDZIELA) g. 12–15, Kino Pałacowe
wstęp wolny

We współpracy z poznańskim kolektywem Humans of Aleppo staraliśmy się odpowiedzieć na pytanie, co naprawdę dzieje się w Syrii. Obraz trwającej tam wojny tworzony jest przez media, które nie potrafią uchwycić prawdziwej skali ludzkiej tragedii, ani rozwikłać skomplikowanej i cynicznie prowadzonej gry interesów. Punktem wyjścia do dyskusji była projekcja filmu dokumentalnego
__ „Upadek Aleppo”, reż. Nizam Najar (Norwegia, Dania, Francja, 2017, 85’).

W rozmowie wziął udział reżyser filmu. Nizam Najar urodził się w Libii, dorastał w Syrii i przybył do Norwegii jako uchodźca w 2002 roku. Wraz z upadkiem Aleppo reżyser wrócił do tego miasta, w którym dorastał, aby zbadać, dlaczego Arabska Wiosna w Syrii nie zdołała obalić prezydenta Bashara al-Assada. Przebywał wraz z operatorem i lokalnymi rebeliantami – cywilami walczącymi w imię Wolnej Armii Syryjskiej – na linii frontu między 2014 r. a upadkiem Aleppo w końcu 2016 r. „Upadek Aleppo”, wybrany do programu IDFA Panorama, jest drugim filmem Nizama Najara, po jego dokumentalnym debiucie „Diary from the Revolution” (2013).


Ponadto Centrum Badań Migracyjnych UAM poprowadziło warsztaty poświęcone procedurze azylowej oraz dyskursowi medialnemu dotyczącemu uchodźców. Odbiorcami zajęć była młodzież szkolna w wieku od 12 do 19 lat.

8.06. (PIĄTEK), g. 10.30, Sala 103
„Patrz! Człowiek. Porozmawiajmy o uchodźcach"
prowadzące: Aleksandra Jarocka oraz Syma Marta Al-Azab Malinowska
wstęp wolny

9.06. (SOBOTA), g. 12, Sala 103
„Poznanie grozi empatią. Porozmawiajmy o uchodźcach"
prowadzący: Marta Wawrzyniak i Hubert Tubacki
wstęp wolny

Centrum Badań Migracyjnych UAM jest poznańskim ośrodkiem badawczym działającym od 2009 roku. Upowszechnia wyniki badań naukowych w ramach działań edukacyjnych oraz współpracy z samorządami. Od 2017 roku prowadzi działania edukacyjne w szkołach w ramach projektu Kto pyta, nie błądzi. Porozmawiajmy o uchodźcach". 

Warsztaty

W ramach wydarzeń towarzyszących, które wzbogaciły tegoroczny Ethno Port Festival, przygotowaliśmy warsztaty wokalne i taneczne oraz rytmiczne.


DWUDNIOWE WARSZTATY WOKALNE – Mariana Sadovska

8.06. (PIĄTEK) g. 11, Sala Prób
9.06. (SOBOTA) g. 10, Sala Prób
bilety: 25 zł (za dwudniowy warsztat)
liczba miejsc: 20

Głos to najbardziej uniwersalny instrument, którym niemal wszyscy dysponujemy. Świadoma umiejętność korzystania z jego możliwości to już jednak zupełnie inna sprawa. Oprócz talentu potrzebna jest praca i poznanie technik uruchamiających harmonię strun głosowych. Mistrzynią operowania tym naturalnym instrumentem jest Mariana Sadovska, wszechstronna aktorka, kompozytorka, wokalistka i pianistka. Jej solowy koncert usłyszymy w sobotę, trzeciego dnia festiwalu. Artystka uczestniczyła m. in. w projekcie „Słowiański Pielgrzym”, prowadzonym przez Jerzego Grotowskiego, a przez wiele lat pracowała w Ośrodku Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. Doskonale odnajduje się w różnorodnych konwencjach śpiewu – od naturalnego, wiejskiego, przez soul, po bel canto. Korzysta z całej palety możliwości, jakie daje ludzki głos. Pieśń traktuje przede wszystkim jako dialog z publicznością. W tak prowadzonej rozmowie odważnie sięga po różne odgłosy: chrząknięcia, szepty, jęki i wrzaski.


DWUDNIOWE WARSZTATY TANECZNE

„Mazurkowo-polkowe ABC”
Objazdowa Akademia Tańca Tradycyjnego (Piotr i Bogumiła Zgorzelscy)
7.06. (CZWARTEK) g. 16, Sala pod Zegarem
8.06. (PIĄTEK) g. 14, Sala pod Zegarem
bilety: 25 zł (za dwudniowy warsztat)
liczba miejsc: 30


W ramach Objazdowej Akademii Tańca Tradycyjnego odbyły się dwudniowe warsztaty „Mazurkowo-polkowe ABC” (dla początkujących i średnio zaawansowanych)

Tańce niegdyś powszechnie znane w Polsce, dziś na nowo odżywają wyciągnięte z zakurzonej półki lub czyjejś pamięci. Potańcówki z dechami, letnie Tabory Domu Tańca, domówki i wiele innych spontanicznych akcji z polską niestylizowaną tradycyjną muzyką i tańcem przyciągają na nowo tysiące ludzi w całej Polsce, zwłaszcza w dużych miastach. Wieś powoli
budzi się z marazmu i przestaje się wstydzić własnych korzeni.

Podczas warsztatów grupa uczyła się w stopniu podstawowym zasad tańca w metrum nieparzystym (rytmy mazurkowe) oraz w metrum parzystym (rytmy polkowe), a także elementów z nimi związanych, takich jak: tańczenie w parze, tańczenie po kole, wirowanie w parze w układzie otwartym i zamkniętym. Zajęcia miały na celu przełamać tremę przed tańczeniem w ogóle, oraz – co bardzo ważne – przed tańczeniem z drugim człowiekiem w parze lub grupie, będąc z nim w bezpośrednim kontakcie – trzymając się za rękę lub obejmując się nawzajem. Jako że warsztaty odbywały się w Wielkopolsce, grupa uczyła się także kilku tańców z tego regionu m.in. wiwata, równego, polki węgierki, lutra, ceglorza, marynii.

Piotr Zgorzelski – etnolog, tancerz, muzyk, aktor i animator kultury. Od blisko 25 lat prowadzi warsztaty polskich tańców tradycyjnych w Polsce i na świecie. Uczył się bezpośrednio od wiejskich tancerzy, jak również ze źródeł archiwalnych, wypracowując autorski program zajęć uwzględniający współczesne predyspozycje i umiejętności pokolenia pozbawionego żywego kontaktu z muzyka ludową. Współzałożyciel warszawskiego Stowarzyszenia „Dom Tańca” (1994) i jego kilkuletni prezes. Jest autorem, inicjatorem oraz organizatorem cyklicznych projektów edukacyjno-kulturalnych związanych z muzyką i tańcem tradycyjnym, o zasięgu lokalnym oraz międzynarodowym. Przez wiele lat współpracował jako basista z kapelą Janusz Prusinowski Kompania.

Bogumiła Zgorzelska – tancerka. Polskim tańcem tradycyjnym interesuje się od blisko 15 lat. Wraz z mężem Piotrem Zgorzelskim, z którym od lat prowadzi warsztaty tańca, powołała Fundację Czas Tradycji, dzięki której realizowane są projekty edukacyjne i kulturalne związane z polskim tradycyjnym tańcem i muzyką. Współtworzy projekt Taniec Tradycyjny Pl, którego efekty można oglądać na kanale YouTube.


WARSZTATY RYTMICZNE – Borys Słowikowski

„Ciała w pulsie / puls w ciałach”
9.06. (SOBOTA), od g. 12.45
–15, przed CK ZAMEK
10.06. (NIEDZIELA), od g. 12.45
–15, przed CK ZAMEK
wstęp wolny
warsztaty otwarte: można dołączyć w dowolnym momencie

Podczas warsztatów grupa stworzyła rytmiczny kolektyw, posługując się najbliższym każdemu z nas instrumentem muzycznym: własnym ciałem.
Korzystano z różnorodnych ćwiczeń ruchowych i głosowych inspirowanych południowoindyjską wokalizacją rytmiczną, rozmaitymi tradycjami, tańcem współczesnym, pieśniami pracy. Techniki te pomogły zrozumieć, z czego się składa i czym jest rytm. Pozwoliły odnaleźć wewnętrzny puls, podstawę swobodnej rytmicznej ekspresji. Grupa pracowała nad odnajdywaniem się w rytmie, współgraniem z innymi, improwizacją i komunikacją poprzez muzykę. Warsztaty służyły
nie tylko rozwojowi umiejętności ściśle muzycznych pozwoliły również na ćwiczenie świadomej uwagi, koordynacji półkul mózgowych, umiejętności współpracy i komunikacji w grupie oraz radzenia sobie ze stresem. Nie ma czegoś takiego jak brak poczucia rytmu". Ten rodzaj magii może uprawiać każdy.

Borys Słowikowski: Muzyka to dla mnie przede wszystkim dobry środek kontaktu z drugim człowiekiem. A rytm to dla mnie po prostu sposób aranżacji czasu. Inspiruję się bardzo różnymi formami pracy z ciałem/umysłem – sportami walki, treningiem autogennym, jogą, praktyką uważności, tańcem współczesnym. Ważną rolę w rozwoju muzycznym odgrywa u mnie nauka języków obcych, np. Greki, bo jakkolwiek banalnie to brzmi, muzyka to język. Lubię i gram muzykę rdzenną, także polską, muzykę improwizowaną, punk, a z wykształcenia jestem psychologiem”.

Małe Ethno

Jak co roku przygotowaliśmy specjalną ofertę dla najmłodszych uczestników festiwalu.


__ KARAWANA OPOWIEŚCI
Ewa Zaborowska, Szymon Góralczyk

9.06. (SOBOTA), g. 11.30, Sala Wystaw
„W krainie Pierzastego Węża” opowieści meksykańskie
bilety: 5 zł (dla opiekunów bezpłatny)
wiek: 3+

Była to wspólna wyprawa na drugi koniec świata, przez ocean, by znaleźć się w bardzo kolorowym kraju – w Meksyku! A kraj ten pełen jest rozśpiewanych i roztańczonych ludzi, którzy uwielbiają opowiadać historie. Meksyk skrywa też wiele tajemnic i czarów... Podczas warsztatów dowiedzieliśmy się, jak według Huicholi powstał świat. Kto piekł tortille dla Watakame? W kim zakochał się Pan Żaba? Opowieści były różnorodne, kolorowe i pełne wyszukanych przypraw. Jak to w Meksyku :)

10.06. (NIEDZIELA), g. 11.30, Sala Wystaw
„Wyspa Znikąd-Donikąd opowieści z dalekich wysp i lądów
bilety: 5 zł (dla opiekunów bezpłatny)

wiek: 3+

Gdzie znajduje się Wyspa Znikąd-Donikąd? Kto na niej mieszka i jak wygląda? Na spotkaniu można było się tego dowiedzieć. A także spotkać złotą rybkę, która nie spełniała życzeń, ale i tak okazała się być dobrą przyjaciółką. Poznać tańczącą Dandai, a także dzielnego Arawanili. Razem wspinać się na górę zamieszkaną przez smoki! :)

Szymon Góralczyk bajarz, podróżnik i poszukiwacz. Z wykształcenia fizjoterapeuta, ale nie ma to większego znaczenia, odkąd zaczął opowiadać. Wszystko przez Tolkiena i mitologię nordycką. Później oczarowały go baśnie, zwłaszcza skandynawskie i polskie (kaszubskie). Najchętniej opowiada bez mikrofonu i na boso, tak po prostu. Z opowieściami odwiedził już wiele miast w Polsce i za granicą, prowadząc spotkania w przedszkolach, kawiarniach, bibliotekach, na festiwalach. Wierzy w moc słowa, które może kształtować rzeczywistość.

Ewa Zaborowska jej całe życie to śpiew, pisanie piosenek i granie na instrumentach. Z wykształcenia etnolożka. Rozwijała się muzycznie w Krakowskiej Szkole Jazzu i Muzyki Rozrywkowej oraz City Lit College w Londynie. Jest wokalistką działającą w obszarze muzyki alternatywnej – została nazwana „Tomem Waitsem śpiewającym kobiecym głosem”. Gra na gitarze, ukulele, kalimbie.


__ POKOLORUJ ŚWIAT

projekt teatralno-interaktywny Fundacji PANGEA
9.06. (SOBOTA), g. 13, Sala Wystaw
10.06. (NIEDZIELA), g. 13, Sala Wystaw
bilety: 5 zł (dla opiekunów bezpłatny)
wiek: 5+


Dzieci i ich rodzice zabrani zostali w podróż teatralną do czterech miejsc na świecie. Przewodnikiem w tej podróży była lalka teatralna o imieniu Jaś. Jaś, który  dużo podróżuje, opowiedział nam o czwórce chłopców, których poznał podczas swoich wędrówek, to: Kofi, Zuri, Simba i Jou. Układając wielkoformatowe puzzle, uczestnicy spotkania dowiedzieli się, jak wygląda dzień z życia każdego z nich. Wspólnie zastanawiano się też, co zrobić, by pokolorować świat chłopców. Pojawiła się również tajemnicza postać Feliksa Zachłannego, producenta czekolady. Na oczach uczestników pan Feliks przygotowywał kakaowy przysmak. Niestety miał on gorzki smak, bo powstał ze „złych” składników. Staraliśmy się przekonać pana Feliksa, żeby zaczął używać produktów pochodzących ze Sprawiedliwego Handlu.

Misją poznańskiej Fundacji Pangea jest pomoc mieszkańcom globalnego Południa poprzez propagowanie Sprawiedliwego Handlu. Oprócz organizacji warsztatów i spotkań promujących ideę Fair Trade wśród dzieci i młodzieży szkolnej Fundacja prowadzi również sprzedaż produktów pochodzących ze Sprawiedliwego Handlu. Sklep Fundacji Pangea przy ulicy Szewskiej 9 w Poznaniu oferuje wyjątkowe, oryginalne i zdrowe produkty. Kupując je, możesz zmieniać świat na lepszy! Więcej informacji: www.facebook.com/fundacjapangea


__ WARSZTATY FOTOREPORTERSKIE

9.06. (SOBOTA), g. 17–19, zbiórka: punkt INFO
bilety: 5 zł
wiek: 7+

Podczas warsztatów młodzi uczestnicy wcielili się we wszędobylskich reporterów. Zaglądali w różne niesamowite miejsca w Zamku, do których nie każdy ma dostęp. Wchodzili na zaplecze sali koncertowej, podchodzili jak najbliżej sceny, obserwowali, jak przygotowuje się duży festiwal od kulis. Wspólnie wybrali najlepsze zdjęcia, które następnie zawieszone zostały w przestrzeni galerii TO TU na terenie Zamku.


__ OTWARTE WARSZTATY SZTUKI EBRU
prowadzenie: Agnieszka Telgeren

9.06. (SOBOTA), g. 11–15, przed CK ZAMEK
10.06. (NIEDZIELA), g. 11–15,
przed CK ZAMEK
wstęp wolny
wiek: 7+
warsztaty otwarte: można dołączyć w dowolnym momencie

Sztuka Ebru to dawna, licząca kilkaset lat metoda tradycyjnego malarstwa na wodzie. Tworzenie polega na odpowiednim nanoszeniu farb na powierzchnię wody. Następnie gotowy wzór, który przypomina swoim wyglądem deseń marmuru, przenoszony jest na papier (stąd nazwa w języku polskim: sztuka marmurkowania). Wszystkie składniki wykorzystywane przy tworzeniu są całkowicie naturalne, dzięki czemu obrazy wykonane techniką ebru zachowują trwałość i intensywność kolorów przez setki lat.

Agnieszka Telgeren podróżniczka zakochana w Turcji; kurs malarstwa Ebru ukończyła w Istambule pod okiem nauczyciela wywodzącego się ze szkoły mistrza Mustafy Duzgunmana.

Ethno na trawie

Korzystając z tego, że parking przed Centrum Kultury ZAMEK zamienił się
na czas Festiwalu w zieloną łąkę, zaplanowaliśmy wiele ciekawych wydarzeń w tej właśnie pięknej i niecodziennej przestrzeni.
W sobotę i niedzielę od g. 11 mieszkańcy Poznania i wszyscy goście wspólnie spędzali czerwcowy weekend.

9.06. (SOBOTA) od g. 11, przed CK ZAMEK
10.06. (NIEDZIELA) od g. 11, przed CK ZAMEK
wstęp wolny
wydarzenia otwarte, można do nich dołączać w dowolnym momencie

__ giełda płyt winylowych (g. 11–19)
   organizowana przez Poznańską Giełdę Fonograficzną

__ otwarte warsztaty sztuki EBRU (g. 11–15)
   prowadzenie: Agnieszka Telgeren
   (więcej w sekcji Małe Ethno)

__ wielkoformatowa gra planszowa „Studnia w Sudanie”  (g. 11–15)
   oraz warsztaty prowadzone przez pracowników Polskiej Akcji
   Humanitarnej
.
   liczba osób uczestniczących w jednej grze: 4–8
   Uczestnicy gry wcielili się w rodzinę z Sudanu Południowego, której rytm
   codziennego życia wyznacza woda lub jej brak.

__ warsztaty  rytmiczne „Ciała w pulsie / puls w ciałach" (g. 12.45–15)
   prowadzenie:
Borys Słowikowski
   (więcej w sekcji: Warsztaty)

__ podróż do smaków i aromatów himalajskich herbat
   nauka parzenia herbaty
(g. 1315)
   prowadzenie: Agata Ożarowską z One Cup of Tea

__ syryjski poczęstunek (g. 1315)
   przygotowany przez członków Humans of Aleppo

Klub festiwalowy

8.06. (PIĄTEK), g. 24, Dziedziniec Zamkowy
DJ TADZIK
bilety: 5 zł

To młody poznaniak, rocznik 90. Wychowywał się za kulisami scen koncertowych. Również Ethno Port znany mu jest od podszewki, gdyż jest z nim związany od pierwszej edycji festiwalu. Słynie z urządzania potańcówek i sesji muzycznych w swoim ogrodzie. Uwielbia porywać ludzi do tańca i wykorzystuje w tym celu różnorodne gatunki i style muzyczne. Najbliższe są mu funk i szeroko rozumiana muzyka etniczna, również ta z domieszką elektroniki lub pobrzmiewająca dubowym basem. Na co dzień gra w klubie Meskalina.

9.06. (SOBOTA), g. 24, Dziedziniec Zamkowy
DJ EMPE
bilety: 5 zł

W ciągu dnia usłyszeć go można w poznańskim eterze, prezentującego world music w swoich radiowych audycjach. Po zachodzie słońca przenosi się do klubów lub na sceny festiwalowe, aby dostarczyć tam solidne dawki imprezowego worldbeatu. W ramach autorskiego projektu „Halo Ziemia!” odważnie miksuje balkanbeat, elektro tzigane, nuevo flamenco, afro-cubano, reggaeton, bhangrę, kolumbijską cumbię, bułgarską czałgę, rumuńskie manele, a nawet etno rap i kuduro. Do tego wszystkiego dokłada klasyczne motywy folkowe ubrane w klubowe szaty.
https://soundcloud.com/dj_empe

10.06. (NIEDZIELA), g. 23, Dziedziniec Zamkowy
DJ ZiSA
bilety: 5zł

Grywał u boku wielu uznanych artystów, dawniej łatwo rozpoznawalnych, dziś już trochę zapomnianych, m.in.: Nightmares On Wax, Luomo, Steve Kotey, Seelenluft, Thievery Corporation. Występował na dużych festiwalach (Open'er, Selector) oraz w wielu polskich klubach. Zawsze przywozi ze sobą case przeładowany płytami. Gra bardzo różną muzykę. Czasami zależy to od klubu, innym razem od tego, ile płyt uda się zmieścić i udźwignąć. Najczęściej zabiera ze sobą krążki z nagraniami disco, etno-house, hip-hop retro, dub oraz reggae. Na dźwięki z pograniczna tzw. electro oraz funk też znajdzie się miejsce.
https://soundcloud.com/zisa

Festiwalowe Pałacowe

Podczas Ethno Portu w Kinie Pałacowym CK ZAMEK
przygotowaliśmy specjalny program filmowy.

__ LAMENT (Gok-seong), reż. Na Hong-jin (Korea Płd., 2016, 156')

9.06. (SOBOTA), g. 20, Kino Pałacowe
10.06. (NIEDZIELA), g. 20, Kino Pałacowe
bilety: 10 zł

W sennej wiosce na koreańskiej prowincji dochodzi do serii brutalnych morderstw. Jak się okazuje, są one przejawem tajemniczej choroby, na którą zapadli wszyscy sprawcy. Na czele dochodzenia staje szeregowy policjant Jong-goo, którego dotychczasowe zadania ogranicza się do patrolowania okolicy. Trudne śledztwo pogarsza fakt, że ukochana córka bohatera zaczyna dziwnie się zachowywać...
Film w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami.

__ SONITA, reż. Rokhsareh Ghaemmaghami (Iran, Niemcy, Szwajcaria, 2015, 91’)

7.06. (CZWARTEK), g. 20.30, Kino Pałacowe
8.06. (PIĄTEK), g. 17, Kino Pałacowe
9.06. (SOBOTA), g. 18, Kino Pałacowe
bilety: 10 zł

Sonita to młoda utalentowana raperka i choć dziś jest znana na całym świecie, jej rodzina zaplanowała dla niej zupełnie inną przyszłość. Sonita z pochodzenia jest Afganką. W wieku 8 lat przeniosła się z rodzicami do Iranu, uciekając przed szalejącą w Afganistanie wojną. Nie miała legalnych dokumentów, więc nie mogła chodzić do szkoły, ale mimo to nauczyła się pisać i czytać, zaczęła tworzyć poezję, ale przede wszystkim zaczęła słuchać hip-hopu. Eminem to pierwszy raper, którego poznała i choć nie rozumiała jego tekstów, to zdała sobie sprawę, że w ten sam sposób może opowiedzieć o swoim życiu. Zaczęła pisać piosenki i postanowiła nawiązać współpracę ze studiem nagrań. W Iranie kobiety nie mogą śpiewać bez zgody władz, ale z pomocą zaprzyjaźnionych producentów udało jej się nagrać kilka utworów. Wtedy właśnie matka Sonity oznajmiła szesnastolatce, iż musi wrócić do rodzinnego kraju i wyjść za mąż, gdyż jej brat potrzebuje 7000 dolarów posagu, a na jej transakcji małżeńskiej można zarobić aż 9000 dolarów. Sonita była zdruzgotana. Napisała i nagrała piosenkę „Brides for Sale”, a gdy zamieściła ją na YouTube, w krótkim czasie stała się sławna – wystąpiła nawet w afgańskiej telewizji. W 2014 roku nastąpił kolejny przełom. Sonita wygrała konkurs na napisanie utworu skłaniającego Afgańczyków do uczestnictwa w wyborach i otrzymała 1000 dolarów. Niedługo potem zaproponowano jej stypendium muzyczne w Wasatch Academy w USA. Bez pytania rodziców o zgodę przyjęła ofertę, tym samym raz na zawsze uciekając przed wymuszoną transakcją małżeńską. Dziś z powodzeniem nagrywa muzykę i prowadzi kampanię przeciwko małżeństwom dzieci.

__ THRU YOU PRINCESS (Presenting Princess Shaw), reż. Ido Haar (Izrael, 2015, 80')

7.06. (CZWARTEK), g. 18.30, Kino Pałacowe
8.06. (PIĄTEK), g. 19, Kino Pałacowe
10.06. (NIEDZIELA), g. 16.15, Kino Pałacowe
bilety: 10 zł

Izraelski muzyk, kompozytor i producent muzyczny Kutiman, a właściwie Ophir Kutiel, zyskał popularność w 2009 roku dzięki projektowi muzycznemu „Thru You”, w którym miksował i samplował dźwięki pochodzące z fragmentów nagrań muzycznych nieznanych mu wykonawców znalezionych przez niego na YouTube. W ten sposób stworzył audiowizualne symfonie w stylu mashup i blend, oparte na umiejętnym łączeniu ze sobą wielu utworów muzycznych.
Pewnego dnia Kutiman natknął się w internecie na 38-letnią Samanthę Montgomery, która pod pseudonimem Princess Shaw umieszczała na YouTube nagrane przez siebie a cappella piosenki. Były one pamiętnikiem mieszkającej na przedmieściach Nowego Orleanu ubogiej czarnoskórej kobiety, która w dzień pracowała jako opiekunka starszych osób, a w nocy śpiewała o swoich przeżyciach w niezwykle poruszający sposób. Kutiman postanowił zmiksować jej piosenki z utworami instrumentalnymi przypadkowo znalezionych w sieci muzyków. W ten sposób powstał utwór „Give It Up”, który został opublikowany w Internecie w 2014 roku i niemal od razu stał się hitem.
Film pokazuje kulisy powstania tej piosenki i nawiązania współpracy między dwojgiem różnych artystów, których w życiu dzieli niemal wszystko, ale łączy jedno – miłość do muzyki. Film dokumentuje jednak nie tylko relacje przyszłej gwiazdy i jej cichego wielbiciela, lecz również problem samotności, anonimowości w czasach wszechobecnego Internetu, gdy każdy marzy o sławie generowanej liczbą odsłon w sieci.

Realna pomoc

Ethno Port Festival nie tylko zwraca uwagę na ważne zjawiska otaczającego nas świata, lecz proponuje konkretne sposoby działania i rozwiązywania problemów współczesności. Zaprosiliśmy na festiwal organizacje non-profit wspierające konkretne grupy ludzi będących w potrzebie. Chcieliśmy skorzystać z doświadczenia tych organizacji, polegając na ich autorytecie i skuteczności działania. W Holu Wielkim organizacje te rozstawiły stoiska, na których prowadziły zbiórkę funduszy na realizację swoich celów. My zachęcaliśmy do wsparcia konkretnych działań oraz do spotkania z pracownikami i aktywistami następujących organizacji:

__ Amnesty International
Amnesty International jest globalnym ruchem ponad 7 milionów ludzi, którzy niesprawiedliwość na świecie traktują osobiście. Razem zmieniamy świat, by każdy mógł korzystać ze swoich praw. Chcemy świata wolnego od dyskryminacji, gdzie podczas konfliktów zbrojnych ludzie są pod ochroną, a winni naruszeń praw człowieka są osądzeni. W swoich działaniach kierujemy się uniwersalnością i niepodzielnością praw człowieka, bezstronnością i niezależnością, solidarnością międzynarodową i skutecznymi działaniami na rzecz konkretnych osób, których prawa zostały złamane. Dzięki skutecznym badaniom, rzecznictwu, kampaniom, akcjom i edukacji oddajemy oprawców w ręce sprawiedliwości, zmieniamy opresyjne prawa i uwalniamy ludzi więzionych za wyrażanie swojego zdania.

__ Ej, odbudujmy Nepal
Cel zbiórki wybudowanie asejsmicznej, to znaczy odpornej na wstrząsy szkoły w Nepalu, która pomieści 300 osób. Jest to koszt około 70 tysięcy dolarów, czyli mniej niż 300 tys. złotych. Środki na budowę szkoły zbiera poznanianka Tija Grebieniow, pomysłodawczyni akcji „Ej, odbudujmy Nepal”. Ma 26 lat, jest architektem krajobrazu, a za najlepszy urodzinowy prezent uważa... pozwolenie na dostarczenie do Nepalu 11 ton rzeczy dla ludzi potrzebujących.

__ Grupa Animacji Społecznej Rezerwat
To stowarzyszenie, które działa w Poznaniu już od 10 lat. Jesteśmy pedagogami ulicy czyli osobami, które postanowiły wyjść na ulicę w poszukiwaniu dzieciaków, często zaniedbanych, zagubionych i dyskryminowanych. Pracujemy z kilkuosobowymi grupami dzieci z najbardziej zaniedbanych okolic Poznania, proponując im kilka razy w tygodniu (przez okres 2–3 lat) rozmaite zajęcia, budując z nimi relację opartą na wzajemnej sympatii i szacunku. Wspólnie z nimi staramy się odkrywać ich pasje i talenty, podnosić ich samoocenę, a także zapewniać im wsparcie emocjonalne. Umożliwiamy im korzystanie z zajęć, które m.in. ze względów finansowych są dla nich niedostępne.
Zbiórka pieniędzy, którą prowadzimy, dotyczy 3 grup dzieciaków, z którymi już pracujemy, a na które nie mamy finansowania. Staramy się pozyskać finansowanie dla wszystkich tych grup, piszemy wnioski o granty, zależy nam jednak na tym, by zanim uda się je zdobyć, grupy nie straciły ciągłości. Zwłaszcza, że zaczynają się wakacje! Zebrane środki przeznaczymy w całości na prowadzenie zajęć z naszymi podopiecznymi. Zależy nam na kontynuowaniu zajęć w dotychczasowej formie, czyli spotkań 2 razy w tygodniu obejmujących również wyjścia rekreacyjne, kulturalne i sportowe.
Więcej informacji o stowarzyszeniu i jego działaniach można znaleźć na www.rezerwat.org.pl

__ Humans of Aleppo
Oglądamy wojnę w komputerze, w telefonie, w telewizji, słyszymy o niej w radiu, a może już nie chcemy więcej jej oglądać i o niej słyszeć. Czasami bierzemy udział w protestach przeciwko zabieraniu ludziom wolności, pokoju i życia, czasami nie protestujemy. Jesteśmy różni. Wszystkich nas jednak wojna dotyka: zarówno wtedy, kiedy o niej myślimy, jak i wtedy, kiedy próbujemy o niej nie myśleć. Bo zawsze są ofiary.
Szukamy ścieżek dochodzenia do pokoju. Bo to jest dla nas i dla Was ważne. Jesteśmy razem na garażówkach, zbieramy pieniądze dla ludzi mieszkających w obozach, zbieraliśmy dla Aleppo, zbieraliśmy dla Czeczenii, zbieramy dla Wschodniej Ghouty. I nadal szukamy ścieżek dostępu do własnych i Waszych serc, bo tam rodzą się decyzje o wyjeździe na Lesbos, by móc przez moment podarować się dzieciakom w obozie, by napisać reportaż o wojnie w Syrii, by prowadzić ciągle i ciągle od nowa spotkania o pokoju w poznańskich szkołach. Żeby towarzyszyć sobie nawzajem w nieobojętności, tu na miejscu.

__ Polska Akcja Humanitarna (PAH)
Polska Akcja Humanitarna to organizacja zajmująca się niesieniem pomocy osobom poszkodowanym w wyniku konfliktów zbrojnych i katastrof naturalnych. Ważną częścią działalności PAH-u jest zapewnianie dostępu do wody pitnej. Organizacja działa w Sudanie Południowym, Syrii, Somalii, Iraku oraz na Ukrainie. Na stoisku PAH na uczestników festiwalu będą czekali pracownicy i wolontariusze, by opowiedzieć o swojej pracy. Będą dzielić się wiedzą o pomocy humanitarnej i zwracać uwagę na to, jak ważny dla godnego i zdrowego życia jest dostęp do wody.